Gå til hoved indhold

Hvorfor elevinddragelse?

Der er mange gode grunde til at inddrage eleverne i skolens hverdagspraksis. Faktisk er det en måde at sikre, at skolen lykkes med den del af folkeskolens formål, der handler om at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Elevinddragelse er også med til at skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle (Folkeskolens formålsparagraf stk. 2 og 3). Derfor er elevinddragelse først og fremmest en tilgang til den måde vi er sammen med børnene på i skolens hverdag, som er essentiel i forhold til at forberede eleverne på deltagelse i et demokratisk samfund.

En anden grund til at inddrage elever i skolen er, at børn faktisk har ret til at blive inddraget. FN’s Børnekonvention forpligter skolen på at give børn indflydelse på deres hverdag. Voksne skal lytte og tage børn alvorligt. Juraprofessor Laura Lundby har ud fra Børnekonventionens artikel 12 udviklet en model for, hvordan vi operationaliserer børns ret til at udtrykke deres synspunkter, og deres ret til at disse synspunkter tillægges passende vægt (se mere under refleksionsværktøj).

Sidst men ikke mindst fremgår det af flere undersøgelser, at involvering af elever i undervisningens planlægning og evaluering er med til at skabe mulighederne for, at flere elever deltager engageret i undervisningen og at eleverne rent faktisk kan bidrage positivt til undervisningens kvalitet (Molbæk (red,), Quvang og Hedegaard-Sørensen, 2023).

En ny rapport viser, at danske skoleelever ikke har en oplevelse af at have særlig stor grad af medbestemmelse i skolen. Samme rapport viser, at der er en sammenhæng mellem medbestemmelse og skoleglæde. Der er dermed stor sandsynlighed for, at elevinddragelse vil medføre øget trivsel for eleverne i skolen, og at der er plads til forbedring. (Se mere ved at læse rapporten Medbestemmelse i skolen – set fra elevernes perspektiv, der bl.a. også har anbefalinger til fagudvalg).

Hvordan kan det så gøres i praksis? Under refleksionsværktøj kan I finde inspiration til, hvordan man selv eller i sit klasse- eller fagteam kan reflektere over, hvordan man arbejder med elevinddragelse i egen praksis. Under metoder til elevinddragelse kan I finde inspiration til hvordan I på forskellige måder kan inddrage eleverne i jeres undervisning, samt få et større kendskab til deres perspektiver på skolens praksis.

Refleksionsværktøjer

Metoder til elevinddragelse

Litteraturliste

  • Haaber, C. og Olesen, K. K. (2024). Deltagelsesdidaktik. Dafolo.
  • Molbæk, M, (red,), Quvang, C. og Hedegaard-Sørensen, L. (2023). Deltagelse og forskellighed. Hans Reitzels Forlag, 3. udgave.
  • Kagan, S. og Stenlev, J. (2006). Cooperative Learning. Alinea.
  • Pless, M. (2015). Unges motivation i udskolingen. Aalborg Universitetsforlag.
  • Warming, H. (2011). Børneperspektiver. Akademisk Forlag.