Gå til hoved indhold

Om temadagen

I de seneste år er der sket en stigning i antallet af børn og unge, der diagnosticeres med ADHD og/eller autisme. Diagnoser fylder mere i vores samfund og der er kommet et øget fokus på viden om diagnoser. Med dette øgede samfundsmæssige fokus, følger der også en øget opmærksomhed på diagnoser i folkeskolen. Dette skal ses i relation til ønsket om at skabe mere inkluderende undervisning og pædagogik, så flest mulige børn og unge kan deltage i skolens fællesskaber.

Men hvad er diagnoser? Hvordan skal vi forstå dem? Hvordan skal vi bruge vores viden om diagnoserne? Hvad skal vi som professionelle være opmærksomme på i vores forståelser og tilgange til diagnoser hos børn og unge? Og hvilken betydning får forskellige pædagogiske tilgange for børn og unges trivsel og udvikling?

Indholdet på dagen vil have fokus på:

  • Præsentation af forskellige perspektiver på diagnoserne ADHD og autisme – samt indblik i diagnosesystemet.
  • Balancegangen i forståelsen af diagnoser hos børn og unge: Individ i kontekst.
  • Hvordan bringes denne viden i spil i skolens praksis, når målet er at skabe mere mangfoldige miljøer?

Målgruppe

Lærere, pædagoger og ressourcepersoner i Den Mangfoldige Folkeskole

Oplægsholder

Oplægsholder på dagen er Kirstine Bang Kruse Kristensen, som er adjunkt i UCN’s eftervidereuddannelse. Kirstine underviser blandt andet på den pædagogiske diplomuddannelse indenfor specialpædagogik og pædagogisk psykologi. Kirstine har solid erfaring fra praksis i at arbejde med børn i skolevanskeligheder.

Kontakt os

Josephin Marie Hollænder Millfors

Salgskoordinator

Telefon:
72690403